Algemene Voorwaarden Designed Solutions


Artikel 1. Definities

In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:
opdrachtnemer: Degene die zich jegens een opdrachtgever verbindt tot het verrichten van werkzaamheden, id est, de eigenaar van Designed Solutions.

opdrachtgever: Degene die een opdracht verstrekt aan de opdrachtnemer.

Artikel 2. Toepassing

2.1 Deze voorwaarden gelden voor iedere aanbieding en iedere overeenkomst tussen opdrachtnemer en een opdrachtgever waarop opdrachtnemer deze voorwaarden van toepassing heeft verklaard, voor zover van deze voorwaarden niet door partijen uitdrukkelijk en schriftelijk is afgeweken.

2.2 De voorwaarden zijn eveneens van toepassing op alle overeenkomsten met opdrachtnemer, waarvoor deze diensten van derden betrekt,

Artikel 3. Offertes

3.1 Door opdrachtnemer gemaakte offertes zijn geldig gedurende 2 maanden. De offerte is vrijblijvend. Opdrachtnemer is slechts aan aanbieding in de offerte gebonden indien de opdrachtgever deze schriftelijk binnen 30 dagen aanvaardt.

3.2 De prijzen in offertes zijn exclusief BTW, tenzij anders aangegeven.

Artikel 4. Uitvoering

4.1 Opdrachtnemer zal de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uitvoeren.

4.2 Voor zover een goede uitvoering van de overeenkomst dit vereist, heeft opdrachtnemer het recht bepaalde werkzaamheden te laten verrichten door derden.

4.3 Opdrachtgever zorgt er voor dat alle gegevens, waarvan opdrachtnemer aangeeft dat deze noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de overeenkomst, tijdig aan opdrachtnemer worden verstrekt.

4.4 Indien de voor de uitvoering van de overeenkomst benodigde gegevens niet tijdig aan opdrachtnemer zijn verstrekt, heeft opdrachtnemer het recht de uitvoering van de overeenkomst op te schorten en/of de uit de vertraging voortvloeiende extra kosten volgens de gebruikelijke tarieven aan de opdrachtgever in rekening te brengen.

4.5 Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard dan ook, doordat opdrachtnemer is uitgegaan van door de opdrachtgever verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens, tenzij deze onjuistheid of onvolledigheid voor haar kenbaar behoorde te zijn.

4.6 Indien is overeengekomen dat de overeenkomst in, fasen zal worden uitgevoerd, kan opdrachtnemer de uitvoering van die onderdelen die tot een volgende fase behoren, opschorten totdat de opdrachtgever de resultaten van de daaraan voorafgaande fase schriftelijk heeft goedgekeurd en dat de betalingen voor de voorgaande werkzaamheden zijn gedaan.

Artikel 5. uitvoeringstermijn

5.1 De overeenkomst wordt aangegaan voor de duur van het uitvoeren van de opdracht, tenzij partijen schriftelijk anders overeenkomen.

5.2 Als voor voltooiing van bepaalde werkzaamheden een termijn is overeengekomen, dan is dit nimmer een fatale termijn.

5.3 De werkzaamheden worden uitgevoerd op vooraf vastgestelde data.

5.4 De gemaakte en vastgelegde bezoekafspraken tussen opdrachtnemer en opdrachtgever zijn bindend.

5.5 Wanneer een opdrachtgever een overeengekomen bezoekafspraak wil uitstellen kan opdrachtnemer een vergoeding in rekening brengen. Hierbij gelden de volgende regels:

  1. Wijziging tot 3 weken voor de vastgestelde bezoekafspraak: geen vergoeding
  2. Wijziging tussen 3 en 2 weken voor de vastgestelde bezoekafspraak, vergoeding 20% van de geplande uren.
  3. Wijziging tussen 2 weken en 1 week voor de vastgestelde bezoekafspraak, vergoeding 40% van de geplande uren.
  4. Wijziging binnen 1 week voor de vastgestelde bezoekafspraak, vergoeding van 100% van de geplande uren.

Artikel 6. Annuleringen

6.1 Annulering van de opdracht dient gemotiveerd en schriftelijk plaats te vinden.

  1. Bij annulering tot en met 3 weken voor aanvang van de eerst geplande bezoekafspraak worden geen annuleringskosten in rekening gebracht,
  2. Bij annulering tussen 3 en 1 weken voor aanvang van de eerst geplande bezoekafspraak wordt 25% van de opdracht in rekening gebracht,
  3. Bij annulering tussen 1 week en de eerst geplande bezoekafspraak wordt 50% van de opdracht in rekening gebracht,
  4. Bij een annulering na de eerste bezoekafspraak wordt 100% van de opdracht in rekening gebracht.

Artikel 7. Wijzigingen in de overeenkomst

7.1 Als tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat het noodzakelijk is voor een behoorlijke uitvoering om de opdracht te wijzigen of aan te vullen, zullen partijen voor de volgende bijeenkomst in overleg treden en de overeenkomst aanpassen.

7.2 Indien de wijziging of aanvulling op de overeenkomst financiële en/of kwalitatieve consequenties heeft zal de opdrachtnemer.de opdrachtgever hierover inlichten.

7.3 Indien een vast honorarium is overeengekomen zal de opdrachtnemer daarbij aangeven in hoeverre de wijziging of aanvulling van de overeenkomst een overschrijding van dit honorarium tot gevolg heeft.

7.4 Als een wijziging-of aanvulling het gevolg is van omstandigheden die aan de opdrachtnemer kunnen worden toegerekend worden hiervoor door opdrachtnemer geen meerkosten in rekening gebracht.

Artikel 8, Vertrouwelijkheid

8.1 Beide partijen verplichten zich tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij in het kader van hun overeenkomst over elkaar hebben verkregen. Informatie geldt tevens als vertrouwelijk als dit door de andere partij is medegedeeld.

Artikel 9. Intellectueel eigendom

9.1 Onverminderd het bepaalde in artikel 7 van deze voorwaarden behoudt opdrachtnemer zich de rechten en bevoegdheden voor die haar toekomen op grond van de Auteurswet.

9.2 Alle door de opdrachtnemer verstrekte stukken, zoals rapporten, adviezen, ontwerpen, schetsen, tekeningen, software, enz., zijn uitsluitend bestemd om te worden gebruikt door de opdrachtgever en mogen niet door hem zonder voorafgaande toestemming van opdrachtnemer worden verveelvoudigd, openbaar gemaakt, of ter kennis van derden worden gebracht.

9.3 Opdrachtnemer behoudt zich het recht voor de, door de uitvoering van de werkzaamheden, vergaarde kennis voor andere doeleinden te gebruiken.

Artikel 10. Ontbinding van de overeenkomst

10.1 De vorderingen van opdrachtnemer op opdrachtgever zijn onmiddellijk opeisbaar:

  1. als na het sluiten van de overeenkomst ter kennis gekomen omstandigheden de opdrachtnemer goede grond geven te vrezen dat de opdrachtgever niet aan zijn verplichtingen zal voldoen;
  2. als opdrachtnemer de opdrachtgever bij het sluiten van de overeenkomst gevraagd heeft zekerheid te stellen voor de nakoming, en deze zekerheid uitblijft.

In genoemde gevallen is de opdrachtnemer bevoegd de verdere uitvoering van de overeenkomst op te schorten, dan wel tot ontbinding van de overeenkomst over te gaan, waarbij de opdrachtnemer onverminderd het recht behoud schadevergoeding en annuleringskosten te vorderen.

Artikel 11. Klachten

11.1 Klachten over verrichte werkzaamheden dienen door opdrachtgever binnen 5 dagen na ontdekking, maar uiterlijk 14 dagen. na voltooiing van die betreffende werkzaamheden, schriftelijk te worden gemeld aan de opdrachtnemer.

11.2 Indien de klacht wordt erkend door de opdrachtnemer zal de opdrachtnemer de werkzaamheden alsnog verrichten, zoals overeengekomen, tenzij dit inmiddels voor de opdrachtgever aantoonbaar doelloos is geworden. Dit laatste dient door de opdrachtgever schriftelijk kenbaar te worden gemaakt.

11.3 Indien het alsnog verrichten van de overeengekomen dienstverlening niet meer mogelijk of zinvol is, zal opdrachtnemer slechts aansprakelijk zijn binnen de grenzen van artikel 15.

Artikel 12. Honorarium

12.1 Partijen hebben in de overeenkomst een honorarium vastgelegd en de wijze waarop dit tot stand komt.

12.2 De opdrachtnemer is gerechtigd tot verhoging van het honorarium of tarief indien opdrachtnemer kan aantonen dat zich tussen het moment van aanbieding en levering significante wijzigingen hebben voorgedaan ten aanzien van bijvoorbeeld lonen.

12.3 Het honorarium zal door tussentijdse facturering en/of bij beëindiging van de werkzaamheden betaald worden, tenzij anders overeengekomen.

12.4 Overeenkomsten waarbij de totale werkzaamheden minder dan 16 uur in beslag nemen, worden na de eerste bijeenkomst voor de uitvoering volledig gefactureerd.

Artikel 13. Betaling

13.1 Betaling geschiedt binnen 14 dagen na factuurdatum op een door de opdrachtnemer aan te geven wijze.

13.2 De opdrachtgever is na het verstrijken van 14 dagen van de factuurdatum in verzuim; de opdrachtgever is vanaf het moment van in verzuim treden over het opeisbare bedrag rente verschuldigd. Deze bedraagt 1 % per maand.

13.3 In geval van liquidatie, faillissement of surseance van betaling van de opdrachtgever zullen de vorderingen van opdrachtnemer en de verplichtingen van de opdrachtgever jegens opdrachtnemer onmiddellijk opeisbaar zijn.

13.4 Betaling middels automatische incasso is mogelijk, mits opdrachtgever hier een schriftelijke machtiging voor geeft. In dat geval wordt de datum waarop de incasso geschiedt, in overleg met de opdrachtgever, bepaald door de opdrachtnemer.

13.5 Indien naar het oordeel van de opdrachtnemer de kredietwaardigheid van opdrachtgever daartoe aanleiding geeft, bijvoorbeeld als gevolg van betalingsachterstand, is de opdrachtnemer gerechtigd te eisen dat het honorarium in maandelijkse termijnen kan worden geïnd door middel van automatische incasso, waarvoor de opdrachtgever schriftelijk toestemming zal verlenen.

Artikel 14. Incassokosten

14.1 Is de opdrachtgever in gebreke of in verzuim met het nakomen van één of meer van zijn verplichtingen, dan komen de redelijke kosten ter verkrijging van voldoening buiten rechte voor rekening van de opdrachtgever. De incassokosten zuilen aan de hand van de geldende wettelijke afspraken worden doorberekend.

14.2 Indien opdrachtnemer aantoonbaar kan maken hogere kosten te hebben moeten maken, welke redelijkerwijs noodzakelijk waren, komen ook deze voor vergoeding in aanmerking.

Artikel 15. Aansprakelijkheid

15.1 De aansprakelijkheid van de opdrachtnemer is als volgt begrensd:

  1. De aansprakelijkheid van opdrachtnemer, voor zover deze door haar aansprakelijkheidsverzekering wordt gedekt, is beperkt tot het bedrag van de door de verzekeraar gedane uitkering. Indien de verzekeraar in enig geval niet tot uitkering overgaat of schade niet door de verzekering wordt gedekt, is de aansprakelijkheid van opdrachtnemer beperkt tot tweemaal de factuurwaarde van dat gedeelte van de opdracht waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
  2. Een opdracht met een looptijd langer dan zes maanden, is de aansprakelijkheid verder beperkt tot het over de laatste zes maanden verschuldigde honorariumgedeelte.
  3. De in deze voorwaarden opgenomen beperkingen van de aansprakelijkheid gelden niet indien de schade te wijten is aan opzet of nalatigheid van opdrachtnemer of haar ondergeschikten.

15.2 Opdrachtnemer is nimmer aansprakelijk voor gevolgschade.

Artikel 16. Overmacht

16.1 Naast alles wat in wetgeving en jurisprudentie wordt begrepen onder overmacht verstaan we in deze algemene voorwaarden ook alle van buiten komende oorzaken, al dan niet voorzien, waarop opdrachtnemer geen invloed kan uitoefenen, maar waardoor opdrachtnemer niet in staat is haar verplichtingen na. te komen als overmacht.

16.2 Als de omstandigheid, die nakoming van de verplichtingen verhindert, intreedt nadat opdrachtnemer haar verbintenis had moeten nakomen, heeft de opdrachtnemer nog steeds het recht zich op overmacht te beroepen.

16.3 Bij overmacht worden de verplichtingen van opdrachtnemer opgeschort.

16.4 Indien de periode, waarin door overmacht nakoming van de verplichtingen door opdrachtnemer niet mogelijk is, langer duurt dan 2 maanden zijn beide partijen bevoegd de overeenkomst te ontbinden zonder dat er in dat geval een verplichting tot schadevergoeding bestaat,

16.5 Als opdrachtnemer bij het intreden van de overmacht al gedeeltelijk aan haar verplichtingen heeft voldaan, of slechte gedeeltelijk aan haar verplichtingen kan voldoen is zij gerechtigd, het reeds uitgevoerde c.q. uitvoerbare deel afzonderlijk te factureren.

Artikel 17. Geschillen

17.1 De rechter in de woonplaats van opdrachtnemer is bij uitsluiting bevoegd van geschillen kennis te nemen, tenzij de kantonrechter bevoegd is; Niettemin heeft opdrachtnemer het recht haar wederpartij te dagvaarden voor de volgens de wet bevoegde rechter.

Artikel 18. Toepasselijk recht

18.1 Op elke overeenkomst tussen opdrachtnemer en de opdrachtgever is Nederlands recht van toepassing,