Techniek

Hieronder worden een aantal onderwerpen behandeld uit de motorfietstechniek. Ervaring heeft me geleerd dat, hoe goed de kroegpraat ook is, de meeste motorfietsen nogal fragiel gemaakt zijn. Dealers zijn tegenwoordig vooral handig in het vervangen van onderdelen en de diagnose hangt vaak af van wat de computer ze vertelt. De cumputer vertelde in mijn geval echter: "weet niet" en dus voelde ik me genoodzaakt dan zelf maar op onderzoek uit te gaan. Daarbij hoop ik vooral duidelijk te laten zien dat er echt heel veel is wat je zelf kunt controleren zonder dure apparatuur aan te schaffen.

De video's op deze website zijn niet bedoelt als instructie voor onderhoudswerkzaamheden. Zij belichten niet nauwgezet alle veiligheidsaspecten. Het navolgen van getoonde voorbeelden doe je op eigen risico. Bedenk, als je besluit om zelf aan je motorfiets te sleutelen, dat benzine zeer brandbaar is en dat je passende maatregelen moet treffen om te voorkomen dat je motorfiets in vlammen op gaat. Werk dus alleen bij handkoude uitlaat, koppel de accu indien mogelijk af, gebruik degelijke klemmen op brandstof- en remleidingen, laat kleine hoeveelheden gemorste benzine eerst volledig verdampen voor je elektrische apparaten inschakelt en werk niet in een ongeventileerde ruimte. Houd altijd een Blusdeken en/of brandblusser bij de hand. Zorg ook dat je een telefoon in de buurt hebt en niet voor een selfie maar om 112 te bellen als het misgaat. Uitlaatgassen zijn giftig, remstof en afgewerkte olie ook. Maak het kinderen onmogelijk om in de werkplaats te komen. Deze veligheidsmaatregelen gelden voor de gehele werkomgeving. Ga bij twijfel alsjeblieft gewoon naar een motorhandelaar; dat vinden je buren echt niet erg en ze zullen je er zeker niet méér om verachten.


Brandstofpomp

Een van de eerste dingen die langs kwam was de brandstofpomp die water (en andere troep)had opgezogen en waarvan de prestaties betwijfeld werden. Omdat de pomp in de brandstoftank woont en omdat hij niet open kan om na te kijken heb ik hem preventief vervangen. Bovendien was de zeef kapot (roest). De nieuwe pomp bleek geen verbetering op te leveren en dus besloot ik de oude pomp te testen met een pannetje water. Er had twee liter water in de tank gestaan en als de pomp nog heel was werd de pomp kennelijk niet door water aangetast. Een pannetje benzine gebruiken was hoe dan ook geen goed plan. Achteraf heb ik de pomp uiteraard netjes drooggemaakt. Ik maakte er een aantal filmpjes van om de stand van zaken met vrienden te kunnen bespreken. Tijdens de eerste opname was de pan met water ineens leeg. In de tweede opname (met amperemeter) stopte de pomps. Achteraf bleek er niks aan de hand, maar filmen, commentaar leveren en experimenteren tegelijkertijd...afijn, kijk maar





Brandstofdrukregelaar

Aangezien de brandstofpomp keurig deed wat er van verlangd werd, de injecteurs waren getest en in orde bevonden door een revisiebedrijf, waarover later meer, was het volgende onderdeel voor nader onderzoek de brandstofdrukregelaar. Het bleek dat de aansluiting van een bandenpomp op de brandstofleiding paste en de werking willicht op die manier gestest kon worden. Ik kwam weer handen tekort en dus hebben we voor de duidelijkheid ook een werkbankopname gemaakt. Op de BMW R1100 modellen zijn twee typen brandstofdrukregelaars gebruikt. Op de motor zit een exemplaar met kunststof leidingen, maar de losse unit in de video is uitgevoerd met metalen leidingen. De pomp bleef prima zitten op de metalen leidingen maar niet op de kunststof. Het uitbouwen van de regelaar is op deze motor alleen mogelijk als je de halve motor uit elkaar haalt, dus het was belangrijk de test met de unit op zijn plek uit te kunnen voeren.





Gaskleppen synchroniseren

Een probleem bij tweecilinders is het synchroniseren van beide cilinders. Als de één meer mengsel krijgt dan de ander loopt de motor ontrustig en trilt. Hiervoor kun je uiteraard terecht bij je dealer, maar je kunt ook zelf de afstelwerkzaamheden doen. Daarvoor kun je gebruik maken van een vacuummeter of meters, maar het gaat ook prima met een eind slang en wat vloeistof. Ik gebruik slang voor aquaria. Dat heeftde geschikte diameter, is goedkoop en makkelijk verkrijgbaar. De slang wordt aangesloten op de inlaat van de cilinder. Bij moderne motoren zit er doorgaans een aansluitnippel op het gasklephuis. De lengte van de slang (ongveer 5m) maar ook de gebruikte hoeveelheid en soort vloeistof bepalen de demping. ik heb voorvorkolie gebruikt wat goed voldeed en gewoon op de plank stond. Bedenk bij je vloeistofkeuze dat als er een storing ontstaat de vloeistof al snel in de motor gezogen wordt. ATF lijkt me bijvoorbeeld een goed alternatief en remolie typisch niet! Hoe stroperiger de vloeistof hoe hoger de demping, maar ook des te moeilijk om in en uit de slang te krijgen. De juiste hoeveelheid vloeistof is die waarbij de vloeistof niet beweegt als gevolg van de ontstekingscylus. Na wat experimenteren heb ik uiteindelijk een verschildrukmeter voor gasinstallaties aangesloten. Deze meet te traag, maar laat je wel zien welke drukken er in het spel zijn en helpt je de slangmeter te kalibreren.