Kamperen is een goede manier om je te ontspannen. In feite breng je het leven terug tot het meest essentiele; slapen, eten, en genieten van de plek waar je bent. Afhankelijk van je voorkeur kun je elk van deze elementen simpeler of makkelijker maken. Na jaren met de tent gekampeerd te hebben besloten we het slaapconfort te verbeteren. Als oplossing kochten we een kleine caravan... en dan bedoel ik een KLEINE caravan

De Eriba Eribelle caravan werd door Hymer geproduceerd van 1986 tot en met 1989 en van 1995 tot en met 1998 in de Franse fabriek in Cernay in het zuiden van de Elzas, waar tot enkele jaren gelden ook de bekende Eriba Touring modellen werden gefabriceerd. Inmiddels is de fabriek gesloten, maar de productie van de Eribelle werd al eeder gestaakt "vanwege achterblijvende verkoopcijfers". Wie dan een, in Duitsland gebouwde, Eriba Feeling bekijkt ziet dat ook bij Hymer politiek geen onbekend verschijnsel is.

De Eribelle en de Touring zjn allebij hefdakcaravans. Het grote verschil tussen een Touring en een Eribelle is dat de Touring een beklede stalen kooiconstructie heeft terwijl de Eribelle zoals de meeste caravans met sandwichplaat wordt gebouwd. Hierdoor is de Eribelle lichter en ruimer dan een Touring, al gaat dat dan wel ten koste van het karakteristieke uiterlijk. Een ander verschil is dat het hefdak van de Eribelle niet recht omhoog gaat maar scharniert en de zijpanelen niet van doek zijn maar van triplex. Dit geeft een stahoogte van ruim 2 meter op de plek waar het er toe doet (daar waar je normaal staat) en dat kom je in haast geen enkele andere caravan tegen, ongeacht de afmeting. Ontwerpers leren namelijk dat het menselijk lichaam niet langer is dan 1.95 m. 95 percentiel nomen ze dat. Het voordeel zit ook in de buitenmaten want hij past in een gewone garage en door zijn hoogte telt hij op de Franse peage niet als caravan. De breedte zorgt er voor dat je geen caravanspiegels op je auto hoeft te zetten om er mee te kunnen rijden. Met 630 kg totaalgewcht worden er weinig eisen gesteld aan de trekauto. Ik heb banden gemonteerd met een hogere laadindex (en 145 ipv 135 breed) zodat zij wat marge hebben met 750 kg laadvermogen.De caravan weegt op reis namelijk zelden minder dan het maximum

Het feit dat de caravan klein is hoeft natuurlijk niet te betekenen dat je van alle gemakken verstoken hoeft te blijven. De Eribelle is van zichzelf voorzien van een toiletruimte, een koelkast, reservewiel en elektriciteit. Met dank aan de vorige eigenaar zijn daar verwarming, een boiler en een douchebak aan toegevoegd. Ook heeft de caravan van binnen een eigentijds kleurtje gekregen. Af fabriek werd de Eribelle in twee varianten geleverd; een moderne grijze met gele accenten en een klassieke met eiken/plavuizen/bloemetjes.

Dit is er een van de tweede soort maar hij is aangepast tot iets wat meer lijkt op de eerste, maar dan net wat aardiger. zo'n douchebak klinkt goed , maar we hebben het hier wel over een Eribelle dus kun je er niet echt in douchen, maar je schoenen afspoelen of regenkleding uithangen kan nu dus zonder bezwaar. In de fabrieksuitvoering werden de kussens van de rugleuningen met elastiekjes op hun plek gehouden. Ik heb dat veranderd in klittenband waardoor de leuningen beter blijven zitten en ook hoger gemonteerd kunnen worden. Wat nog steeds op de agenda staat om aan te passen is een 12V installatie met zonnepaneel en accu.

Het nadeel van een lage caravan is dat dit gevolgen heeft voor de tent die je er bij kunt gebruiken. Er zijn speciale voortenten voor de Eribelle, maar die zijn behoorlijk prijzig en bovendien veel te klein. Een standaard voortent past niet omdat de goot waaraan je de tent bevestigt zich op 1,85m bevindt en dat is, zeker voor mij, nog lang geen stahoogte. Bij een normale voortent is dit het hoogste deel van de tent. Bij hefdakcaravans moet je met de tent dus eerst een stukje omhoog vanaf de caravan. Een alternatief is het gebruik van een bustent. Dit zijn tenten die gebruikt worden om aan kampeerbusjes te bevestigen. Aangezien de goot van zo'n busje zich doorgaans ook tussen de 1,80 en 2 meter bevindt is de tent hier dus op ingericht. Een bijkomend voordeel is dat deze tenten aan de kant waar ze op de bus of caravan aansluiten ook afgesloten kunnen worden zodat je met de bus weg kunt om boodschappen te gaan doen, zonder dat de tent open en bloot achterblijft.

Een beperking bij de Eribelle is dat de deur goed moet kunnen openen. Omdat de meeste kampeerbussen een schuifdeur hebben wordt daar niet altijd rekening mee gehouden. Ik kwam uit bij de Isola van DWT die wondergoed aansluit op de Eribelle. Ik heb de aansluiting van de sluis op de caravan aangepast door een pees voor de caravan aan de sluis te naaien. De deur van de caravan kan in de "sluis" draaien en het grondoppervlak van de tent is met 3x3m echt een stuk groter dan die van een gewone voortent. Vaak houden we het trouwens gewoon bij een luifeltje van 2,50x2,50m. Dat is veel simpeler en werkt ook prima.

Wie meer wil weten over de Eribelle kijkt even op de liefhebberssite

www.eribelle.nl